Gebruikerservaring

Dit blog is onderdeel van een serie waarin ik iets dieper in ga op een eBook die ik eerder heb geschreven: “8 tips om meer uit jouw website te halen” Deze keer ga ik het hebben over de gebruikerservaring van een website. Vaak gebruikt men hiervoor ook de Engelse term: website user experience.
Gebruikerservaring website

Als je geïnteresseerd bent naar alle 8 de tips, hier kun je het eBook eventueel alsnog downloaden.

Wat wordt verstaan onder gebruikerservaring?

Om het even vanuit een andere hoek te bekijken geef ik het voorbeeld van een ander onderwerp, in dit geval geen website maar een fysiek product dat aan de hand van onderstaande afbeelding aan alle drie de eisen moet voldoen om van een goede gebruikerservaring te spreken.

Gebruikerservaring


Het voorbeeld dat ik erbij pak is een koffiekopje. Je kunt een oldskool kopje met schotel kopen of een koffiekop met dubbele bodem bekend geworden door het merk Bodum. Als we kijken naar bovenstaande afbeelding zou dit product aan alle drie de voorwaarden moeten voldoen. Het moet:

  1. Nuttig zijn
  2. Bruikbaar zijn
  3. Wenselijk zijn

Het oldskool kopje mag dan nuttig zijn. Je kunt er immers koffie inschenken en er koffie uit drinken. Het is wat mij betreft minder bruikbaar en wenselijk omdat het gewoonweg onhandig is om uit te drinken door zo’n net te klein oortje wat er aan zit. Pak je hem anders vast, verbrand je er je handen aan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de looks. Met de dubbelwandige glazen kop heb je een product welke aan alle drie de eisen voldoet.

Natuurlijk speelt smaak hier ook wel een rol in en daarom is het belangrijk om bij het bepalen van elementen op jouw website goed te kijken naar een aantal punten waarbij de gebruiker centraal staat. Daar ga ik straks dieper op in.

Waarom is het belangrijk?

Als jouw website aan de verwachtingen voldoet, blijft de bezoeker langer op jouw website en dat kan leiden tot een betere conversie. Het is ook goed voor je bounce rate. Als veel mensen op jouw website landen en vervolgens snel weer weggaan ziet Google jouw bounce rate oplopen en neemt dit mee voor jouw ranking in de zoekmachine. Zorg er dus voor dat de inhoud past bij jouw onderwerp. Wijk daar niet vanaf.

Gebruikerservaring website


Wanneer is er sprake van een goede gebruikerservaring?

Goede gebruikerservaring: Als jouw gebruiker zo effectief mogelijk zijn doel behaalt. Houd het daarom zo simpel mogelijk, voorkom te veel content en filter in je keuzes die te maken zijn op een pagina en in de navigatie. Ga voor logisch. Logo linksboven. Navigatie rechtsboven en contact het meest rechts. Dit helpt je ook om vertrouwen uit te stralen.

Controleer wat op jouw website goed werkt en wat niet? Hier helpt mijn volgende tip bij. Vraag aan iemand, terwijl je meekijkt, om een aantal handelingen op jouw website te verrichten. Kunnen deze zonder moeite direct worden uitgevoerd? Zo niet dan weet je dat er werk aan de winkel is.

Wie is de gebruiker?

Maak een gebruikersprofiel (persona’s). Het helpt je om in de schoenen van de gebruiker te gaan staan. Wie zijn jouw gemiddelde gebruikers? Wat voor eigenschappen hebben ze? En waar hebben ze behoefte aan? Houd ook rekening met terugkerende en nieuwe bezoekers. Als je deze informatie weet/hebt kun je beter bepalen wat je moet inzetten om daarmee uiteindelijk jouw doelen te behalen.

Doel(en) bepalen

Als je jouw doelen niet kent, kun je ze gaandeweg ook nooit meten en weet je niet of je op het goede spoor zit. Bepaal dus welke doelen je wilt bereiken. Samen met de gebruiker in kaart brengen is dit de basis naar een goede gebruikerservaring. Om niet al te taaie stof voor te schotelen heb ik ervoor gekozen niet alles aan bod te laten komen. Zo hebben we het niet gehad over merkattributen, gebruikersverhalen en wireframes. Wat natuurlijk echt wel interessant is als je het helemaal zou willen uitzoeken. Ik kies er dan nu nog liever voor wat jij direct op jouw website zou kunnen doen om de gebruikerservaring te verbeteren.

Tips

De hierna volgende tips kun jij gelijk analyseren op jouw website en eventueel direct doorvoeren om de gebruikerservaring te verbeteren. Maak jouw website toegankelijk voor iedereen. Ook de bezoekers die slechtziend en/of kleurenblind zijn wil je een goede gebruikerservaring geven.

  1. Logische plaatsing logo en menu
  2. Duidelijke menustructuur
  3. Gebruik call to actions
  4. Goed leesbaar lettertype
  5. Herkenbare hyperlinks
  6. Contrast inhoud t.o.v. achtergrond
  7. Voldoende witruimte

Al deze tips zijn nog meer van toepassing op kleinere schermen. Omdat de mobiele telefoon meer en meer dominant zal worden in het gebruik, kun je deze niet links laten liggen. Op een mobiele telefoon is het ook zaak te kijken naar welke elementen prioriteit hebben. Wellicht kun je bepaalde zaken laten vervallen om het overzicht terug te krijgen voor een betere gebruikerservaring. Je kunt immers niet alle content die je laat zien op een scherm van een desktop, ook proppen in een scherm dat 10 keer zo klein is.

De gebruikerservaring is een onderdeel van mijn eBook “8 tips om meer uit jouw website te halen” welke te downloaden is op mijn website

Inhoudsopgave

Kan ik jou ergens mee helpen?

Op diverse manieren kun je met mij in contact komen. Liever niet 1 op 1 afspreken? Dan kunnen we middels een (Zoom)videogesprek met elkaar sparren. Of we plannen een ouderwets telefoongesprek. Wat jij wil.

Maak een afspraak met mij

Laat even weten wie je bent :)
Daarna neem ik de volgende werkdag contact met jou op om een afspraak in te plannen.

Privacybeleid: je gegevens zijn veilig.