Voor wie is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is geschikt voor alle bedrijven die een fysieke locatie hebben waarbij er de mogelijkheid is om een afspraak op deze locatie te maken om een product en/of dienst af te nemen. Het maakt dan niet uit of jij ook producten en/of diensten online aanbiedt.

Wat jij kunt doen met Google Mijn Bedrijf?
Jouw bedrijfsinformatie actualiseren. Denk aan; openingstijden, telefoonnummer en locatie. Communiceren met klanten door het plaatsen van foto’s van jouw bedrijf en jouw producten en diensten. Je kunt ook reviews verzamelen van klanten en hierop reageren. Je kunt nieuwe klanten werven door klanten te verwijzen naar jouw website.
Hoe gebruik je het?
Om van Google Mijn Bedrijf gebruik te maken moet je wel eerst een paar stappen volgen om je aan te melden. Ga hiervoor naar de website van Google om heel gemakkelijk jouw bedrijf aan te melden. Als je jouw bedrijf hebt aangemeld en hebt geverifieerd kunnen we aan de slag.
Posts
Je kunt posts aanmaken als in social media zoals Facebook. Hierbij moet je denken aan nieuwsitems, informatie, projecten, aanbiedingen, evenementen maar ook producten kun je op deze manier in de spotlight zetten. Er is voor producten overigens ook een aparte sectie waar je jouw producten georganiseerd kan toevoegen. Door posts te plaatsen bereik je meer klanten.
Informatie
In de informatie sectie vul je al jouw bedrijfsgegevens in die op Google worden weergegeven. Dit zijn:
- Bedrijfsnaam
- Locatiegegevens
- Servicegebieden
- Openingstijden
- Telefoonnummer
- Korte naam van profiel
- Website adres
- Afspraak Links
- Producten
- Diensten
- Kenmerken
- Korte omschrijving van jouw bedrijf
- Openingsdatum van jouw bedrijf
- Foto’s toevoegen
Inzichten
Analytische gegevens en prestaties hoe mensen interactie met je hebben gehad en hoe klanten je hebben gevonden. Dit biedt jou inzichten hoe klanten zoeken naar je bedrijf, waar klanten je bedrijf bekijken op Google, welke acties klanten naar aanleiding van je vermelding ondernemen zoals verzoeken voor een routebeschrijving en telefoongesprekken die tot stand zijn gekomen vanuit Google Mijn Bedrijf. Ook het aantal fotoweergaven worden hier weergegeven.
Reviews
Als jouw klanten uit zichzelf weinig of geen beoordelingen achterlaten, schroom dan niet om dit aan hen te vragen. Laat je klanten in elk antwoord zien dat je ze belangrijk vindt door te reageren op jouw verkregen reviews. Je kunt op jouw website deze reviews gebruiken om te laten zien hoe jouw klanten jouw bedrijf waarderen door deze over te nemen of hier naar te verwijzen.

Foto’s
Foto’s kunnen ook worden toegevoegd door klanten wanneer zij een review plaatsen. Maar hier gaan we in op het plaatsen van foto’s door jou. Dit kunnen foto’s zijn van jouw buitenkant, interieur, op het werk, team en jouw identiteit oftewel waarschijnlijk jouw logo. Er kunnen ook videobestanden worden geplaatst.
Producten
Heb je een product dat je in de etalage wilt zetten? Je kunt dan producten toevoegen met de product editor. Door producten toe te voegen aan je bedrijfsprofiel op Google Zoeken en Google Maps zorg je ervoor dat klanten je bedrijf kunnen ontdekken. Je kunt deze producten voorzien van alle belangrijke informatie waaronder een omschrijving, prijs, categorie en een link naar de bewuste pagina voor meer informatie of om online te kopen.
Diensten
Geef voor elke individuele dienst een omschrijving en prijs van de dienst. Doe dit voor al jouw diensten die jij aanbiedt.
Overige instellingen
Je kunt in Google Mijn bedrijf ook een website maken maar deze biedt niet de mogelijkheden die je waarschijnlijk graag wilt hebben. Hiervoor adviseer ik jou echt een op zichzelf staande website te laten maken. In het laatste onderdeel kun je gebruikers toevoegen. Deze kun je een rol geven om bepaalde instellingen en wijzigingen wel/niet door te kunnen laten voeren.
Hoe kan het mij helpen om beter gevonden te worden?
Het hebben van Google Mijn Bedrijf kan jou helpen bij jouw online zichtbaarheid. Vooral lokaal kan het jou enorm helpen. Neem mijn eigen diensten wat o.a. bestaat uit website laten maken. Als je dit zoekt binnen mijn servicegebied wordt deze weergegeven in de resultaten van Google Mijn Bedrijf. Als een lokale ondernemer dat dus zoekt wordt mijn bedrijf met mijn diensten op deze manier opgemerkt. En zo kan jij dus ook de vruchten ervan plukken.
